Missie
De Provenier staat voor gezond onderwijs en natuurlijk leren. We dragen zorg voor een krachtige en betekenisvolle leeromgeving van waaruit kinderen de mogelijkheid krijgen zich optimaal te ontwikkelen. Wij bouwen voort op de nieuwsgierigheid die alle leerlingen bezitten en datgene wat ze al kunnen. Wij zien leren als het resultaat van het doen van ontdekkingen en de daarbij behorende denkprocessen van de leerling. Deze leerweg verloopt volgens een natuurlijk proces, waarbij het aanbod aansluit bij talenten, mogelijkheden en meervoudige intelligenties. Differentiatie is hierbij ons uitgangspunt. De leerstof wordt dynamisch en in de context aangeboden met als doel inzage te krijgen in de samenhang. In deze krachtige leeromgeving is veel ruimte voor interactie. Leerlingen zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. De 10 V’s vormen de stimulans van waaruit gewerkt wordt voor een sterk sociaal en emotionele basis: vriendelijkheid, veiligheid, vertrouwen, verantwoordelijkheid, vrijheid, verwondering, verrijking, verbinding, voeding en voortbewegen.
Visie
Vanuit een uitdagende, inspirerende en veilige omgeving zorgt een professioneel team voor een optimale ontwikkeling van alle kinderen. Dit doen wij door:
- aan te sluiten op de manier waarop kinderen van nature leren: nieuwsgierig worden, op onderzoek uitgaan, het doen van ontdekkingen, ervaring opdoen, het leren gebruiken in de praktijk en kunnen het toepassen in verschillende situaties.
- te zorgen voor een betekenisvolle leeromgeving: we slaan een brug tussen interesses en het niveau van de leerling aan de ene kant en de kennis en vaardigheden vanuit de kerndoelen van het basisonderwijs aan de andere kant.
- een leerruimte te verzorgen die voorbij gaat aan deuren en muren: het klaslokaal is de basis van waaruit gestart wordt, de omgeving en de natuur zullen hierbij worden ingezet als verbreding van het klaslokaal.
- focus te hebben op rekenen, taal, burgerschap en thematisch werken
- een fundament te leggen van waaruit we van elke leersituatie gebruik kunnen maken: dans/drama, muziek, beweging, crea, natuur en techniek, filosoferen, Engels en ICT.
- te werken aan een prettig pedagogisch klimaat dat tot stand komt door het bieden van een eensgezind klassenmanagement.
- te bouwen op een basis van kwaliteitskenmerken, vaardigheden, methoden en materialen die geborgd liggen in onze professionele en lerende organisatie.
- met behulp van een leerlingvolgsysteem de ontwikkelingsprocessen van elk kind nauwlettend te volgen.
- godsdienst en levensbeschouwelijk onderwijs te geven, uitgaande van onze katholieke identiteit, en op zoek naar verbinding, openheid, acceptatie en waardering met alle culturele achtergronden die kinderen met zich meebrengen.
- het creëren van een gezonde leefstijl.
- ouders als belangrijkste partners te betrekken bij de school.
Visie op onderwijs aan het jonge kind
In de peuter- en kleuterperiode dragen wij zorg voor een goede hechting en zorgen wij voor een positief sociaal-emotioneel klimaat met optimale betrokkenheid. Wij stimuleren daarbij de ontwikkeling van zelfsturing. In ons peuter/kleuteronderwijs en groep 3 bieden wij onze leerlingen een fijne plek om te ontdekken en spelenderwijs leerervaringen op te doen. Het verlangen om te spelen heeft een positieve werking op het leren. We zorgen ervoor dat er binnen ons aanbod ruimte is voor ontwikkelingsgericht werken.
Waar we in de peuteropvang de sporen van Reggio Emilia hanteren, sluit het onderwijsaanbod aan bij de filosofie op het Spelend Leren, waarbij een rijke speelleeromgeving geboden wordt, die hen prikkelt in hun nieuwsgierigheid en uitdaagt met rijk spelmateriaal. Het onderwijs is zo gestructureerd (inhoud, didactiek en organisatie) dat spontane ontwikkelingsprocessen en eigen initiatieven en activiteiten van het jonge kind gestimuleerd worden. Anderzijds zorgen we dat we tijdig maatregelen treBen om ontwikkelingsprocessen in gang te zetten en te sturen. Met behulp van een observatie-registratiesysteem volgen wij de ontwikkelingsprocessen van onze jonge kinderen en stellen wij nauwkeurig vast welke individuele ondersteuningsbehoeften ieder kind heeft. Naar aanleiding van deze behoeften ondersteunen wij met een beredeneerd aanbod de brede ontwikkeling van alle kleuters en leerlingen van groep 3.