Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school of de kinderopvang zullen in onderling overleg tussen ouders, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dat echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan een klacht worden ingediend bij de bovenschools manager van de school of de landelijke klachtencommissie. Ook kan men, vooral bij privacygevoelige zaken, in contact treden met de vertrouwenspersoon van het schoolbestuur.
Contactadres vertrouwenspersonen en bovenschools managers:
Bestuursbureau RVKO
t.a.v. vertrouwenspersoon klachtenregeling
Postbus 4250
3006 AG Rotterdam
De bovenschools manager, de landelijke klachtencommissie en de vertrouwenspersoon zullen altijd eerst nagaan of getracht is de klacht op schoolniveau op te lossen. Als dat niet het geval is, kan eerst voor die weg gekozen worden. Het verdient aanbeveling een klacht eerst in te dienen bij de bovenschools manager. De afhandeling van een ingediende klacht bij de klachtencommissie duurt minimaal drie maanden. Het indienen van een klacht bij de bovenschools manager neemt niet weg dat, als men van mening is dat de klacht niet naar tevredenheid is afgehandeld, alsnog de klacht kan worden ingediend bij de landelijke klachtencommissie.
Indien ook het overleg met de bovenschools manager niet naar tevredenheid is verlopen, kan een formele klacht ingediend worden bij de klachtencommissie. Het schoolbestuur is aangesloten bij een landelijke klachtencommissie. Ook de klachtencommissie zal altijd eerst beoordelen of er voldoende overleg heeft plaatsgevonden tussen de verschillende partijen.
De RVKO is aangesloten bij:
Klachtencommissie voor het Katholiek Onderwijs
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
T: 070 - 392 55 08
E: info@geschillencies-klachtencies.nl
Het indienen van klachten en de wijze van afhandeling zijn aan regels gebonden. Deze regels zijn vastgelegd in de klachtenregelingen van ons schoolbestuur, de RVKO. De RVKO kent drie klachtenregelingen, te weten:
- De algemene klachtenregeling voor de basisscholen;
- De algemene klachtenregeling voor de kinderopvang (RVKO en SKPR);
- De (klachten-)regeling voor (een vermoeden van) seksueel misbruik en of (een vermoeden van) seksuele intimidatie in de basisscholen en de kinderopvang.
De klachtenregelingen zijn te verkrijgen via de directie of het ‘aanspreekpunt vertrouwelijke zaken’. De directie van de school en het ‘aanspreekpunt vertrouwelijke zaken’ beschikken over de contactgegevens van de bovenschools manager en de vertrouwenspersoon. De klachtenregelingen zijn tevens te vinden op de website van ons schoolbestuur: